برچسب : احکام مخصوص زنان, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 6547 تاريخ : چهارشنبه 27 دی 1391 ساعت: 23:06
|
بقیه در ادامه مطلب................
برچسب : احکام نماز, احکام کلی, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2254 تاريخ : جمعه 22 دی 1391 ساعت: 5:22
س 711: نماز آيات چيست و علت شرعى وجوب آن کدام است؟
ج: نماز آيات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشيد و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غيرعادى که باعث ترس بيشتر مردم شود مانند بادهاى سياه يا سرخ و يا زرد که غيرعادى باشند؛ تاريکى شديد، فرو رفتن زمين و ريختن کوه، صيحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مىشود. در غير از کسوف و خسوف و زلزله، بايد آن حادثه موجب ترس و وحشت بيشتر مردم شود، و حادثهاى که ترس آور نباشد و يا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد.
س 712: نماز آيات چگونه بايد خوانده شود؟
ج: به چند صورت مىتوان آن را بجا آورد:
صورت اول: بعد از نيت و تکبيرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همين طور ادامه دهد تا يک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نمايد و بعد براى رکعت دوم قيام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.
صورت دوم: بعد از نيت و تکبيرةالاحرام، حمد و يک آيه (البته احتساب بسمالله به عنوان يک آيه خلاف احتياط است) از سورهاى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آيه ديگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آيه ديگرى از همان سوره را قرائت نمايد و همين طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سورهاى که پيش از هر رکوع، يک آيه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قيام نمايد و حمد و آيهاى از يک سوره را بخواند و به رکوع برود و همين طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به يک آيه از سورهاى اکتفا کند، نبايد سوره حمد را بيش از يک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
بقیه در ادامه مطلب...................
احکام شرعی...برچسب : احکام نماز,نماز آیات, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1780 تاريخ : جمعه 22 دی 1391 ساعت: 5:17
در این قسمت سایت مراجع را مشاهده می کنید که با کلیک روی هر سایت می توانید وارد سایت شوید.
"در ضمن باید یادآور شوم که منابع این وبلاگ همین سایتهای مراجع میباشد"
سایت آیت الله بهجت: www.bahjat.org
سایت آیت الله سیستانی: www.sistani.org
سایت آیت الله وحید خراسانی: www.vahid-khorasani.ir
سایت آیت الله مکارم شیرازی: www.makarem.ir
سایت آیت الله نوری همدانی: www.noorihamedani.com
سایت آیت الله صافی گلپایگانی: www.saafi.org
سایت آیت الله خامنه ای: www.wilayah.org
سایت آیت الله شاهرودی: www.shahroudi.com
احکام شرعی...برچسب : مرجع تقلید, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 1437 تاريخ : يکشنبه 10 دی 1391 ساعت: 1:53
س ٢٦٦ : آیا خون پاک است؟
ج: اگر از حیوانی باشد که خون جهنده دارد، نجس است.
س ٢٦٧ : آیا خونی که بر اثر کوبیدن شدید سر به دیوار در عزای امام حسین(ع)جاری و به سر و صورت شرکت کنندگان در مراسم عزاداری پاشیده شود، پاک است یا خیر؟
ج: خون انسان در هر صورت نجس است.
س ٢٦٨ : آیا اثر کم رنگ خون که بعد از شستن بر لباس باقی می ماند، نجس است؟
ج : اگر عین خون نباشد و فقط رنگ آن باقی مانده باشد که با شستن از بین نمی رود، پاک است.
س ٢٦٩ : لکه خونی که گاهی در تخم مرغ یافت می شود، چه حکمی دارد؟
ج: محکوم به طهارت است، ولی خوردن آن حرام است.
س ٢٧٠ : عرق جنب از حرام و عرق حیوان نجاست خوار چه حکمی دارد؟
ج: عرق شتر نجاست خوار نجس است، ولی عرق حیوانات دیگر نجاست خوار و همچنین عرق جنب از
حرام بنا بر اقوی پاک است، لکن احتیاط واجب این است که با عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود.
بقیه پرسش و پاسخ در ادامه مطلب.................
احکام شرعی...برچسب : استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای , نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 3029 تاريخ : شنبه 9 دی 1391 ساعت: 3:16
احکام الهی بر دو قسم است:
1. احکام ثابت که به هیچ وجه قابل تغییر نیست و این مضمون روایت «حلال محمد حلال ابدا الی یوم القیامه و حرامه حرام ابدا الی یوم القیامه»V}(اصول کافی، ج 1، ص 58){V است.
تغییر احکام الهی به هیچ روی جایز نیست ; فقط در صورتی که اجرای یکی از احکام با یکی از مصالح اهم اجتماعی تزاحم پیدا کند, به طور موقت به حکم ولی فقیه می توان مصلحت اهم اجتماعی را بر آن حکم مقدم داشت .
2. احکام متغیر که در حقیقت تغییر در موضوعات آن است که این نوع احکام با توجه به تغییر موضوعات آنها، تغییر می کند.
گفتنى است که همه نیازهاى انسان متغیر و متحول نیست. همان گونه که جسم انسانها و نیازهاى آن، از صدر اسلام تغییر نکرده و بعدها نیز تغییرى نخواهد کرد؛ روان و فطرت انسان و احساسات و تمایلات او نیز تغییر نکرده است. انسان همواره خوراک، پوشاک،مسکن، ازدواج، حس نوعدوستى، زیبایىگرایى و... از نیازهاى خود شمرده است؛ هرچند که شکل آنها در زمانها و مکانهاى مختلف، متفاوت بوده و روابط اجتماعى انسانها پیچیده و گسترده شده است. پس بخشى از حیات انسان، ثابت و بخش دیگر آن در حال تغییر و تحولاست. جاودانگى اسلام براى تأمین نیازهاى ثابت انسان، هیچ مشکلى ندارد و مشکل یاد شده فقط تأمین نیازهاى متغیر به وسیله دین ثابت است.
بقیه جواب در ادامه مطلب.............
احکام شرعی...برچسب : احکام اولیه و ثانویه, نویسنده : مهدی آئین پرست ainparast بازدید : 2919 تاريخ : شنبه 9 دی 1391 ساعت: 3:13